Pages

Saturday, March 13, 2010

Tenangkanlah hatiku Ya Allah

Seawal pagi aku sudah bgn membersihkan diri..memohon keberkatan dan rahmat dalam doa kudusku..aku mengharapkan ketenangan hati dan kebahagian yang menyelubungi hatiku setelah aku menempuh pelbagai ranjau kekecewaan..ya Allah tabahkan hatiku..kurniakan aku ketenangan dan tetapkanlah hatiku dalam agamaMu..diwaktu aku maraup wajah..sempat aku perhatikan jam yg masih awal..6.15pagi..hmm..lantas kubuka lembaran2 kitab suci..kubaca dengan penghayatan setiap baris-baris ayat brsama terjemahan..tanpa kusedari airmataku menitis lagi ketika melewati ayat-ayat peringatan dan janji drNya..ya Allah hikmah yang Engkau kurniakan ini tidak lebih dari menguji keimanan ku sebagai hambaMu..tanpa kusedar, hari semakin terang..membawa bersamanya suria yg begitu ceria seceria hati dan semangatku yg baru..kulipat cermat telekung solatku dan mencapai pakaian untukku memulakan detik waktuku sebagai seorang pelajar yang juga da'ie kpdNya..kelasku yg bermula selewat jam 9 pagi membolehkan aku bersarapan bersama Zia, sahabatku yg kukenali dari tahun satu lg..Zia sudah mula memanggilku sebaik sahaja aku selesai memakai tudung..kami brsama2 menjamu selera di medan selera kolej ku.
kelasku bermula seperti biasa..cuma hari ni aku hanya mempunyai 3 kelas sahaja dan segalanya berakhir jam 1 tghari td..hmm..penat menimba ilmu,aku menjamu selera skali lg bersama sahabat-sahabatku..kali ini ada mel,caah,siti,nor dan bel..gembira rsnya dapt berbual bersama2..hilang seketika kenangan semalam..kepedihan semalam yg masih bisa kulenyapkan dengan gelak tawa sahabat2..
tiba di pintu bilikku, aku terlihat sekeping kad undangan walimah..hatiku sebak..begitu mudah kau berpaling arah..seketika aku terimbau kenangan diwaktu aku di alam persekolahan..akhi itu menghulurkan salam ukhuwah untukku..aku yg pd ketika itu menyambutnya tanpaa berfikir pnjang..kulayangkan harapan padanya untuk menjadi teman dan sandaran dikala aku menitip jalan bertemu Allah..semakin lama,kemesraan itu datang tanpa aku sedari aku sudah mula terlanjur hati menyintainya..baru kusedari aku sudah mula mendahului akhi itu dr Allah..kekasih sejatiku..lantas penuh keberatan ku pohon darinya agar memutuskan hubungan kami.kukatakan padaNya..jika memang dia ditakdirkan untukku..maka Allah akan menetapkan hati kami..dia menerima dengan tabah..kulihat air mukanya turut menyesali segala perbuatannya dan di akhir perbualan kami..dia mengingatkan aku supaya bertaubat dan memohon agar ditemukan jodohnya denganku..setelah beberapa lama aku mendapat khabar dia sudah berlepas ke Mesir untuk menyambung cita-citanya untuk menjadi pendidik bangsa satu hari nanti...kuiringi langkahnya dari jauh dengan doa dan harapan agar dia diberkati Allah..tahun berganti tahun..aku juga sudah berjaya meletakkan diriku di menara ini..syukur rasanya..berkat doa keluarga dan anugerah Allah buatku..aku hanya menunggu setahun lagi untuk bergelar graduan..ya Allah permudahkan..satu hari tanpa aku duga..aku menerima satu mesej yang tidak kuketahui penngirimnya..."ya ukhti..kaifa haluk?ana bikhoir..ana harap enti pun begitu..ana cuma nak bagitau enti ana sudah sebulan lebih berada di Malaysia dan ana sudahpun bergelar pendidik di sebuah maahad..dan ana harapkan enti dapat hadir ke walimah ana tiga minggu lagi..kad undangan akan menyusul kemudian..doakan ana dan zaujah berbahagia selamanya..dan doa ana turut mengiringi enti.."
ya Allah tidak kuketahui perasaan sebenarku dikala itu..menangis?kecewa?...mungkin sedikit terluka tapi aku tidak kecewa..mungkin sudah sampai masanya dan sudah tertulis bukan aku zaujah yang dijadikan untuknya..mungkin ada hikmah disebaliknya..aku pasrah dengan segala yang Engkau kurniakan ya Allah kerana Engkau Maha Mengetahui..
lamunanku dikejutkan dengan jam loceng yang aku kunci untuk mnegejutkan aku sebelum waktu asar bermula..baru aku sedar..hampir 3 jam aku gunakan untuk mengenang kembali detik itu dan insyaAllah Ahad ini..akhi akan memulakan perjalanan hidupnya yang baru..aku mendoakan kebahagiannya..insyaAllah
selesai mengerjakan solat isya'..aku berkira-kira untuk mengulang kaji pelajaran..tepat jam 11 aku sudah ke katil..sebelum mata ini dipejamkan..aku berdoa semoga malam ini seperti malam2 sebelumnya..dapat ku bangun dan bermunajat padaMu..memohon cinta sejati dari Kekasih sejati..memohon ditenangkan resah dan gundah hati..memohon dihijabkan hati ini sebelum benar2 bersedia menyintai kekasihnya...ya Allah jika dia mmg ditakdirkan buatku..satukan hatinya dengan hatiku..satukanlah kami dalam syariatMu..kukuhkanlah ikatan antara kami dengan kasih sayang dan rahmatMu..dan sekiranya bukan dia untukku..tenangkanlah hatiku dengan ketentuanMu..yg lebih baik dan pada Engkaulah sebaik-baik sandaranku...

semoga hari esok membawa ketenangan buatku selamanya..andainya nyawa ku untuk hari ini..kumaafkan semuanya dan kupohon dihalalkan segalanya...wallahua'lam

No comments:

Post a Comment